Депутатські сміттєвози: піар, змови, надприбутки та інші розваги за кошти платників податків

You are currently viewing Депутатські сміттєвози: піар, змови, надприбутки та інші розваги за кошти платників податків

Замість писати якісні закони, для чого люди обираються у Верховну Раду України, системно вирішувати існуючі проблеми, створювати правила та умови для розвитку країни, велика частина депутатів займаються, насправді, казна чим. А щоб їх потім ще раз вибрали – використовують схему з “вибиванням коштів на округ по програмі соціально-економічного розвитку”. Більше того, особливо жадібні та цинічні обранці частину “вибитих” коштів платників податків не проти покласти собі в кишеню. Для цього нав’язують громадам закупівлю конкретних товарів, у конкретних фірм, за завищеними цінами. І це не лише на Рівненщині, така корупція, фактично, уже стала політикою державного рівня.

За підтримки народного депутата від Рівненщини Романа Іванісова вдалося залучити кошти із соціально-економічної субвенції, а нині Гощанській громаді вже передали новий автомобіль для прибирання сміття…” – це слова голови Гощанської громади Миколи Панчука.

Це була наша мрія – каже екс-голова Оженинської сільської ради Алла Дика. – Свого часу, в 12-му році ми мріяли про це, але ж труднощами бюджетного процесу не получилось нам це зробити. І ось … вийшов на зустріч нам народний депутат Іванісов Роман Валерійович, зрозумів наші проблеми … з радістю приймаємо сьогодні таке придбання”.

Без співфінансування та підтримки нардепа, – каже голова Острозької громади Юрій Ягодка, – придбати самостійно подібну техніку громада неспроможна. Так само як і більшість громад Рівненщини, які також мають застарілий автопарк…”.

Три наведені вище коментарі ми взяли з матеріалу на “Rivne.Live”, в яких розповідається про закупівлі в громади Рівненщини двох сміттєвозівціною майже 3,1 млн.грн за кожен. При цьому лише по 2 мільйони на сміттєвози виділені з державного бюджету, а по 1,1 млн.грн. мусили віддати з бюджетів місцевих.

Звернути увагу на ці закупівлі активістів ініціативи “За чесний тендер” спонукав не стільки піар електоральноактивного депутата, скільки вигляд самих сміттєвозів.

За документами український, а по факту китайський “Фотон” купили за понад 3 млн.грн. Або ж 114 тисяч доларів.

Цікаво, що приблизно в цей же час рівненське КАТП-1728 купило (точніше оформило лізинговий договір) ось такі сміттєвози на базі Ford.

Фото з сайту “Суспільного” (UA:Рівне). Сміттєвоз марки HIDRO-MAK SCK-15 на автомобільному шасі 4х2 FORD TRUCKS, ціна для КАТП 1728 за один – 3,326626 млн.грн.

Сміттєвози, які купило КАТП-1728 коштують 101 тисячу євро, тобто близько 3,3 млн.грн. Фактично, лише на 10% дорожче ніж китайськоукраїнські.

За документами, куплені “за сприяння депутата” сміттєвози українського виробництва. Фактично ж вони майже повністю китайські. Так роблять: беруть майже готову машину, на 90% зроблену за кордоном, щось там трішки доробляють, отримують в Україні сертифікати, зменшують податкове навантаження і продають уже тут з непоганою націнкою. Навар справді хороший, адже в Китаї такі авто коштують значно дешевше. Ось нижче оголошення про продаж автомобілю з навіть дещо кращими технічними характеристиками:

А за цим посиланням можна побачити, що в середньому подібні авто коштують в межах 25-40 тис. доларів США. Нехай ще додадуться певні витрати на доставку та розмитнення, але це аж ніяк не 114 тисяч доларів, як їх змушені купувати українські громади.

Чи могли купити щось інше?

В кількох громадах, з якими нам вдалося поспілкуватися, нам не під запис розповіли, що вибір був такий: або отримуєте кошти з “соц-економ розвитку” і купуєте саме такі сміттєвози (по-суті в наперед відомого постачальника), або взагалі нічого не отримуєте. Не всі, звісно ж, але більшість громад погоджуються на такі умови. Відтак громади доплачують понад 1 мільйон зі своїх бюджетів, прописують тендерну документацію так, що підходять лише такі сміттєвози. Як наслідок, на тендери не можуть прийти продавці з тими ж Ford чи іншими, кращими по якості або дешевшими по ціні пропозиціями.

Усі тендери проходять “як під копірку”. Детальні прописані технічні характеристики, під які добре підходять саме ці “Фотони”, і не підходять більшість інших сміттєвозів.

Ми проаналізували 5 тендерів на Рівненщині. Ситуація виглядає так.

  • Завжди подаються лише 2 учасника, які між собою не торгуються. “УКРАВТОЕКСПОРТ” завжди виграє з ціною 3,096 млн.грн.
  • Спаринг партнерами є дві, ніби-то ніяк не пов’язані між собою фірми -ТОВ “Спец-комун-тех” та ТОВ “ТОРГОВИЙ ДІМ ВЛАДАР”, які весь час програють з ціною 3,099 млн.грн.
  • І навіть не пробують поборотися, стартові ціни завжди стають остаточними
  • Економія від очікуваної вартості не перевищує 0,2%.
  • Хоча різниця з тим, що ми побачили на китайських сайтах досягає до 3 разів.

Подаємо скрін копії результатів торгів на придбання сміттєвозів з сайту Prozorro:

І все, ніби-то законно. Але схоже, що це “схема”. І працювати вона може лише за наступних умов. Замість того, щоб громади самостійно отримували кошти платників податків, їх забирають “на Київ”, а потім чомусь дають ділити депутату. Той, в свою чергу, ніби-то дуже старається і притягує їх на свій округ. І за це саме він має вирішальний вплив, як ці кошти витратити. А керується він не якимись стратегічними цілями громади, а наявністю інших складових “схеми” – лояльного продавця, його підставного конкурента на тендерах, товару, в ціну якого вже на самому початку закладена корупційна маржа. Доповнюють картину правоохоронні і контролюючі органи, які ніколи не бачать порушень в таких фейкових закупівлях.

Чи буває по-іншому?

У Здовбиці та Олександрії в тендерній документації не прописували вимоги під китайсько-українські “Фотони”, тому й купили зовсім інші сміттєвози, а ціни відповідно 1,285 млн. (СБМ-301 на шасі МАЗ-4371 заводу «Спецбудмаш» у ТОВ ТД “Будшляхмаш” (ЄДРПОУ: 32670703) та 2,623 млн. (ТМ Mercedes, 2015 р.в. у ТзОВ «Спецкомунтех» з Луцька (ЄДРПОУ: 41898871). Ну, і згадаємо про “Форди” у Рівному.

«Укравтоекспорт»: що за фірма, яка продає китайську чудотехніку за сприянням депутата?

ТОВ ЗТК “Укравтоекспорт” створене у 2013 році, власник – Кузнецов Володимир Петрович, директор – Каленський Олексій Ігорович. Лише за 2020-2021 роки в публічних закупівлях  сума договорів з цією фірмою становить 149 млн., з них на 2021 рік  – близько 65 млн.грн.

У складі своєї пропозиції на тендерах вони подають сертифікат відповідності на шасі вантажних автомобілів “FOTON” виробництва ТОВ «Автоскладальне підприємство «Кобальт» м. Харків (далі підприємство «Кобальт»).

«Укравтоекспорт», як вказано на сайті заводу, є офіційним дилером підприємства «Кобальт». Фірма має і свій сайт. З таким ж сертифікатом прийшов і їх «конкурент» спочатку ТОВ «Торговий дім «Владар» (на тендері в Гощі), а до всіх інших – ТОВ «Спец-комун-тех». “Конкуренти”, очевидно, лише на папері, адже згадані фірми постійно ставлять одну і ту ж ціну, вищу на 3 тис.грн, потім не спускають ні копійки, програють і не особливо переймаються, такий висновок робимо з постійних повторів ситуації.

Активісти ініціативи “За чесний тендер” звернулися зі скаргою до Антимонопольного комітету щодо спотворення результатів конкурентних торгів.

Юрист Мирослава Примак зауважуєАМКУ, відмовляючи нам у розгляді наших скарг, часто пише, що ми не змогли довести, яким чином порушені саме наші права, як громадської ініціативи. Але, при цьому, перевіряє викладені факти “з власної ініціативи” (ми в зверненнях саме про це, насправді, і просимо). У випадку з цими сміттєвозами повна відмова, не хочуть ні в яку перевіряти викладені нами підозри можливої змови між ТОВ «Торговий дім «Владар» та ТОВ ЗТК «Укравтоекспорт».  Хочеться вірити, що це не через те, що ми звернулись саме в центральний орган АМКУ, а не Західне відділення, і не тому, що депутат, що “сприяв” виділенню субвенції з однієї політичної сили, що і Президент, а керівниця АМКУ Ольга Піщанська тісно пов’язана з родиною Зеленського. Але ми так легко не здаємося, надіслали таку ж скаргу, але про змову вже з іншим спаринг партнером – ТОВ “Спец-комун-тех”.

Аналітик громадянської мережі “Опора” Анатолій Бондарчук, аналізуючи витрачання коштів платників податків через соц.економ, пише: “субвенції розподіляються непрозоро та нерівномірно. Цей процес відбувається у «ручному режимі», а ключовий вплив на визначення переліку об’єктів, які будуть фінансуватися, мають народні депутати, а не незалежна конкурсна комісія, якої немає. У підсумку, виборчі округи депутатів, які лояльні до уряду та підтримують його політику, отримують значно більше коштів, ніж округи опозиційних депутатів. Фактично, уряд створив умови, коли депутати можуть на власний розсуд вирішувати скільки та на який округ, об’єкт будуть спрямовані бюджетні кошти і більше того – використовувати ці кошти для власних піар-кампаній та у виборчих цілях”.

І тут хочеться нагадати, що Романа Іванісова, після того, як стала публічною інформація про його злочини в юні роки, ніби-то виключили з фракції “Слуга народу”. Але, схоже, це зроблене про людське око, адже голосує він і далі в унісон, та й доступ до розподілу коштів має.

Але не в Іванісові справа, таких “іванісових” багато, і проблема системна. Для її вирішення потрібно змінювати підходи в розподілі бюджетних коштів, більшу частину або віддавати на відкуп громадам, або ділити через прозорі механізми незалежними експертами. Крім того, потрібно припиняти практику імітації конкуренції на тендерах. Для цього має наступати відповідальність і для тих, хто їх організовує, так і для учасників, які вступають в змови. Ну, а поки що будемо перевитрачати наші податки, купувати неякісні товари, читати і слухати подяки за це депутатам, які з наближенням виборів лунатимуть все гучніше.

Джерело: horyn.info